Nov 14 / Marlén Mais

Turundusplaan - mida see tegelikult tähendab?

Kui A.I käest küsida, siis selgub, et turundusplaan on dokument, mis näitab, kuidas ettevõte kavatseb oma tooteid ja teenuseid reklaamida.

Okei. Päris hea vastus. Aga mida see konkreetselt ikkagi tähendab?

Selles blogipostituses selgitan sulle täpselt, mis on turundusplaan ning kuidas see erineb turundusstrateegiast ja turundustaktikatest, millega seda tihti segamini aetakse. Ma toon sulle turundusplaani kohta isegi mõned näited. Kõike seda vähem, kui 10 minutiga!  


Tere, mina olen Marlén.👋

Kui turundus on sinu jaoks (veel) sama keeruline nagu Ikea mööbli kokkupanek, siis ära muretse - sa oled täiesti õiges kohas!

Siin blogis harutame sasipuntrad lahti ja teeme sulle kõik, mida turundusplaani kohta teadma pead, ilma keerutamata selgeks.

Ei mingit ümmargust juttu, ainult arusaadavad vastused ja praktilised nõuanded.

Kui see sind kõnetab, siis liitu Turundusnõela meililistiga siin ja saad esimesena teada, kui järgmine ilma keerutamata blogipostitus välja tuleb.  

Aga nüüd asja juurde.

Mis see turundusplaan siis täpselt on?

Vaata seda...

Eesti keele seletava sõnaraamatu järgi tähendab turundusplaan turundusolude analüüsi ning turundusmeetmeid sisaldavat lühiperioodi tegevusplaani.

Kõlab tõeliselt igavalt, eks ole?! 

Minu arvates on turundusplaan palju põnevam, sest...  

Turundusplaan võib brändid kütkestavaks teha...  
see võib potentsiaalsed kliendid vaimustunud fännideks muuta...  
aitab ettevõttel praeguste ja tulevaste klientidega suhelda, nii et mõlemad saavad üksteisest aru...  
aitab turul konkurentidest eristuda, tehes asju omamoodi...  

ja lisaks kõigele muule...  
turundusplaan on IGA ettevõtte selgroog, sest ilma turundusplaanita on ettevõte liikumisvõimetu.

Turundusplaan on aluseks igale pisemalegi tegevusele, et kliendid sind ära tunneksid ja sinu käest jätkuvalt ostaksid.  

Nii et jah, olenemata sellest, et turundusplaan annab sulle selge teadmise oma ideaalse sihtgrupi kohta, näitab kellega turul konkureerid ning toob esile unikaalsed veel kasutamata võimalused, mida kliendid ootavad ja vajavad...

on turundusplaan palju, palju enamat.  

Näiteks...

  • Kui võõrad inimesed tunnevad sinu brändi ära ja räägivad sellest vaimustusega oma igapäevastes jutuajamistes...
  • Või kui konkreetse ajaperioodi jooksul hakkab su meililisti liikmete arv märgatavalt kasvama...
  • Või kui sa alustad igat tööpäeva hommikut mõnusalt ja rahuolevalt, sest tead täpselt, millistele tegevustele pead täna keskenduma, et tulemusteni jõuda...

Siis see ei ole juhus, vaid selle taga on...

Turundusplaan, mis paneb asjad õiges suunas liikuma

Turundusplaan, mis paneb asjad õiges suunas liikuma

Turundusplaan, mis paneb asjad õiges suunas liikuma

Seepärast defineerin ma turundusplaani kui teejuhti, mis näitab selgelt, kuidas jõuda nende potentsiaalsete klientideni, kes sinu ettevõttest mitte midagi varem kuulnud ei ole, ning kuidas kutsuda neid kaasa sujuvale kaubamärgireisile, mille tulemusena saate parimateks sõpradeks.

Nüüd, kui sa tead, mis asi on turundusplaan, võid küsida...

Kuidas on turundusstrateegia ja turundusplaan omavahel seotud?
Ja mis rolli turundustaktikad mängivad?
Mida see kõik turundusplaani puhul tähendab?


Hea, et küsisid.

Vaatame seda asja kohe lähemalt.

Alustan sellest, et selgitan kõigepealt turundusplaani, turundustrateegia ja turundustaktikate erinevusi.

Lühidalt öeldes, need kolm käivad käsikäes ja töötavad ühise eesmärgi nimel, et sinu ettevõte kõrgustesse lennutada.

AGA...

igaühe funktsioon on siiski pisut erinev.

Turundusplaan on kaart, mis kirjeldab sinu ettevõtte üldist turundustegevust. Seal paned paika selged eesmärgid, mida soovid oma toote või teenuse müümisega saavutada. Ühtlasi määrad kindlaks, millised on sinu toote või teenuse tugevused ja nõrkused, kuidas neid parandada ning kes on sihtrühm ja kuidas neid kõige paremini saad mõjutada.  

Kui turundusplaan on üldplaan, mis juhib kogu sinu ettevõtte turunduslikku lähenemist, siis turundusstrateegia on tegevusplaan, mis näitab, kuidas kavatsed oma eesmärgid ellu viia. Strateegia määrab kindlaks, milliseid suuri sõnumeid ja ideid soovid oma sihtrühmale edastada ning paneb paika, kuidas ettevõte end turul esitleb.  

Turundustaktika eesmärk on tegevuskava üksikasjalikult paika panna. See tähendab, kuidas konkreetseid vahendeid ja meetodeid strateegia elluviimiseks kasutama kavatsed hakata.  

Kui veel lihtsamaks teha, siis turundusplaan on suur pilt, turundusstrateegia on selle suure pildi üksikasjalik elluviimine ja turundustaktika on tööriistakomplekt, mis aitab kõik pisidetailid omavahel kokku panna.

Nüüd jõuame olulise asjaoluni. Turundustaktikaid ei saa valida enne, kui pole turundusstrateegiat. Ja tõhusat turundusstrateegiat ei ole mitte kuidagi võimalik luua enne, kui suur pilt ei ole paigas.

Või noh, saab küll, aga sellisel juhul on turundustegevused nagu õnnepanused ruletilauas.

Jah, võib-olla toob see mõnikord lühiajalisi võite, aga sellega kaasnevad ka pidev ebastabiilsus ja stress.  

Sinu turundusplaan peaks selgelt näitama, kuidas ettevõte turul toimib, kes võiksid kõige enam sinu toodetest või teenustest kasu saada, kuidas sa klientideni jõuad ning miks sa üldse seda kõike teed.

Kui turundusplaan on paigas, saad paremini aru, milliseid strateegiaid ja taktikaid peaksid rakendama, et suured eesmärgid saaksid teostatud.

Ükskõik kas oled palgaturundaja või turundad omaenda ettevõtet, mõlemal juhul on su eesmärk turundusstrateegia(d) edukalt ellu viia. Mõlemal juhul on edusaladuseks tugev turundusplaan, mis saab alguse mitte parimast tootest ega suurepärasest müügioskusest, vaid nutikast lahendusest toode õigete klientideni viia.

Asi on selles, et...

Tarbijad ei taha, et neid statistikana võetakse, kellele pidevalt midagi müüa üritatakse.  Kui turundusplaan on selgelt paigas, siis peegeldab turundusstrateegia ettevõtte missiooni ja väärtuseid, millega kliendid saavad samastuda  ja see muudab kogu nende ostuteekonna nauditavamaks.

Parimad turundajad ehitavadki oma turundusstrateegiad turundusplaani najal üles, määravad selged eesmärgid ja omavad täielikku ülevaadet sihtturust. Ja see viib meid edasi järgmise olulise küsimuseni:

Kuidas turundusplaani igapäevaselt kasutada?

Kuidas turundsplaani igapäevaselt kasutada?

See küsimus võib sind kummitada eriti siis, kui alles mõlgutad turundusplaani koostamise mõtet, aga ei saa täpselt aru,  mida sellega pihta hakata pärast, kui plaan valmis on.

Vaata, siin on kolm tavalist igapäevast ülesannet, mida turundajad saavad oma turundusstrateegiate koostamiseks ja elluviimiseks lihtsasti teha, kui neil on turundusplaan iga päev eeskujuks laual...

1.     Nad saavad väärtuslikumat turundussisu luua.
2.     Nad saavad paremaid otsuseid teha.
3.     Nad saavad kogu tiimiga ühise eesmärgi nimel tegutseda.  


Need on iga ettevõtte jaoks ühed oluliseimad tegevused, mis aitavad neil järjepidevalt oma turunduseesmärkidele lähemale rihtida.

Aga vaatame igat teemat eraldiseisvalt lähemalt:  

Turundussisu loomine

Üks tähtsamaid tegevusi, mida ettevõte oma toodete või teenuste müümiseks tegema peab, on esmalt sihtgrupi tähelepanu tõmbama, teda kaasa haarama ja usalduse välja teenima. Aga seda ei saa teha, kui pole sisu. Ja siin tulebki sisu loomine mängu.

Mõtle sisu arendamisel oma sihtgrupile.

Kelle tähelepanu sa tahad saada?
Mis nende tähelepanu tavaliselt köidab?
Milliste kanalite kaudu nendeni kõige paremini jõuad ja kuidas saaksid seda teha oma konkurentidest erinevalt?  


See võib hõlmata sotsiaalmeedia postituste loomist, blogiartiklite kirjutamist, visuaalide kujundamist, video- ja podcasti stsenaariumite kirjutamist....

See nimekiri võib jätkuda lõputult. Aga turundusplaan annab sulle teadmise selle kohta, mida, millal ja kus on kõige mõistlikum teha.


Paremad otsused

Selleks, et eesmärgid saaksid teostatud, on tarvis progressi mõõta. Kui sa mitte midagi ei mõõda siis ei saa ka midagi otsustada ega paremaid valikuid teha.

Turundusplaan annab sulle selge teadmise, milliseid olulisi turundusmõõdikuid pead iga päev andmete analüüsimiseks jälgima. Või selleks, et tuvastada uusi trende, näha mis toimib suurepäraselt ja mida saaksid parandada või millised tegevused peaksid hoopis lõpetama.

Kui analüüsimine tundub igavana, siis mõtle sellele...
Regulaarne päevane andmeanalüüs aitab sul käimasolevate ja tulevaste kampaaniate osas paremaid otsuseid teha.

Ei tundugi enam nii igavana, eks ole?!


Ühise eesmärgi nimel

Ettevõtet ei tehta üksinda. Isegi kui sa hetkel vastutad kogu ettevõtte turunduse eest, tuleb ette olukordi, kus sa kaasad kasvõi projektipõhiselt abiväge. Näiteks copywriteri, graafilise disaineri või reklaamiseadistaja...

Kui sa annad oma koostööpartneritele algmaterjali, millega tööle hakata ning tead, milliseid realistlikke tulemusi neilt ootad, siis saavad nad sul aidata turundusstrateegiat eesmärgipäraselt ellu viia.

Mõnikord tehakse meile ootamatult väga ahvatlevaid pakkumisi, mida tormame kahe käega vastu võtma, mõtlemata, kas see meie ettevõtte üldiseid eesmärke toetab või hoopis neist eemale viib. 
Turundusplaan aitab sind õigel rajal hoida ja võid kindel olla, et kõik sinu valitud tegevused toetavad üldist strateegiat.

Kui sa soovid turundusplaani osas konsultatsiooni, siis võta ühendust siin.  

Turundamiseni
Marlén
Loodud